Utomhusporträtt av Anna T. Danielsson

Foto: Erik Thor/SUA

Om Annas forskning

Att lära sig naturvetenskap handlar om att lära sig ett ämnesinnehåll, men också att lära sig att delta i naturvetenskaperna som sociala och kulturella verksamheter. Vem ges plats i ämnena, vilket ämnesinnehåll är det som fokuseras, och vilka arbetssätt används – detta är centrala frågeställningar inom didaktik.

I min forskning har jag främst fokuserat på frågor kring identitet, genus och makt i relation till undervisning och lärande i naturvetenskap, framför allt inom högre utbildning. Vilka kunskaper ses som viktiga i naturvetenskapliga klassrum och vilka konsekvenser får det för elevers och studenters möjlighet att identifiera sig med ämnena? Vilken roll spelar genus och social klass för undervisning och lärande i naturvetenskap? Frågor som dessa, där lärande och undervisning undersöks i relation till ett visst kunskapsinnehåll är vad som intresserar mig som ämnesdidaktiker.

Nedladdningsbara bilder

DanielssonAnna_fotoErikThorDSC_7835_1100x733

Foto: Erik Thor/SUA

Ladda ned
DanielssonAnna_fotoErikThorDSC_7863_1100x733

Foto: Erik Thor/SUA

Ladda ned
DanielssonAnnaT_fotoErikThor_DSC_5856_1100x733

Foto: Erik Thor/SUA

Ladda ned
DanielssonAnnaT_fotoErikThor_DSC_5858_1100x733

Foto: Erik Thor/SUA

Ladda ned
DanielssonAnnaT_fotoMikaelWallerstedt_1100x733

Foto: Mikael Wallerstedt

Ladda ned

Kort fakta om Anna

Född: 1978
Intressen: Mat och dryck (särskilt whisky), fotografering, släktforskning och fjällvandring.
Övrigt: Mitt favoritundervisningstrick är att illustrera Newtons lagar genom att åka inlines och jonglera samtidigt.

Jag vill arbeta för att göra universitetet mer jämlikt, till en plats där fler slags erfarenheter och röster kan få utrymme. Viktigt för att realisera detta är att synliggöra forskning som en möjlig framtid för ungdomar från olika bakgrunder, men också att förbättra villkoren för forskning och forskare som utmanar normer.

Spela film

Stiftelsen Strategisk Forskning SSF/ Youtube

Akademiaktivitet

signaturer-svd-replik-mats-persson-erc-oh
Alison Gerber
Andreas Nord
Anna T. Danielsson
Gabriele Messori
Janina Seubert
Ronnie Berntsson
Sofia Lodén
Debattartiklar
2024

Debatt: ”Svensk forskning skulle kunna lyftas”

Svenska lärosäten måste ges bättre ekonomiska förutsättningar för att kunna ta emot forskningsmedel från ERC. Men det finns lösningar som utbildnings­ministern bör ta tag i, skriver Sveriges unga akademi i Svenska Dagbladet. Foto: Erik Thor, Jesper Ahlin Marceta, SUA I en debattartikel...
sua_fopropp2023_ill_1100x571
Adel Daoud
Alison Gerber
Andreas Nord
Ann-Kristin Kölln
Anna T. Danielsson
Cecilia Engdahl
Christian Ohm
David Karlander
Elham B. Rostami
Ellen Bushell
Ewa Machotka
Frida Bender
Gabriele Messori
Hanne Fjelde
Iva Lučić
Janina Seubert
Jessica Jewell
Johan Larsbrink
Johan Rockberg
Johan Zelano
Juan C. Rocha
Karl Wennberg
Karolina Kauppi
Katarina Wadstein MacLeod
Linda Andersson Burnett
Lisa Hellman
Lucie Delemotte
Mathias Osvath
Mia Liinason
Michael Schöll
Måns Magnusson
Oscar Agertz
Petter Brodin
Philippe Tassin
Rikard Landberg
Ronnie Berntsson
Ruth Pöttgen
Sara Liin
Sebastian Westenhoff
Shervin Bagheri
Sigrid Schottenius Cullhed
Sofia Lodén
Yaffa Epstein
Ylva Söderfeldt
Rapporter och inspel
2023

Sveriges unga akademis inspel till forskningspropositionen 2024

Sveriges unga akademi har lämnat sitt inspel till regeringens forsknings- och innovationsproposition 2024. I inspelet presenterar SUA konkreta åtgärder på tre tematiska områden: En fri akademi, ett excellent och hållbart system samt ett stärkt samhällsengagemang. Illustration: Ida Brogren VRE...
Kollage med porträtt av de 6 författarna, leende
Adel Daoud
Alison Gerber
Andreas Nord
Ann-Kristin Kölln
Anna T. Danielsson
Cecilia Engdahl
Christian Ohm
David Karlander
Elham B. Rostami
Ellen Bushell
Ewa Machotka
Frida Bender
Gabriele Messori
Hanne Fjelde
Iva Lučić
Janina Seubert
Jessica Jewell
Johan Larsbrink
Johan Rockberg
Johan Zelano
Juan C. Rocha
Karl Wennberg
Karolina Kauppi
Katarina Wadstein MacLeod
Linda Andersson Burnett
Lisa Hellman
Lucie Delemotte
Mathias Osvath
Mia Liinason
Michael Schöll
Måns Magnusson
Oscar Agertz
Petter Brodin
Philippe Tassin
Rikard Landberg
Ronnie Berntsson
Ruth Pöttgen
Sara Liin
Sebastian Westenhoff
Shervin Bagheri
Sigrid Schottenius Cullhed
Sofia Lodén
Yaffa Epstein
Ylva Söderfeldt
Debattartiklar
2022

Debatt: Så får vi ett fritt och öppet vetenskapssamhälle

Inför valet 2022 beskriver Sveriges unga akademi sina visioner för svensk forskning och högre utbildning. Centrala beståndsdelar är fria projektmedel fördelade i öppen konkurrens, krav på att lärosätenas ledare har starka akademiska meriter, ett attraktivt och tydligt karriärsystem samt att omstä...
Omslag inspel. Illustration: Maja På Näset
Alexandre Antonelli
Anna Dreber Almenberg
Anna Rising
Anna T. Danielsson
Aryo Makko
Christian Ohm
Ericka Johnson
Ewa Machotka
Frida Bender
Gabriel Skantze
Gustaf Edgren
Hanna Isaksson
Hanna Isaksson
Hanne Fjelde
Hanne Fjelde
Jakob Nordström
Jakob Nordström
Jens Hjerling Leffler
Johan Rockberg
Johanna Rosén
Jonas Olofsson
Josefin Larsson
Karl Wennberg
Katarina Wadstein MacLeod
Kirsten Kraiberg Knudsen
Magnus Jonsson
Maria Tenje
Martin Leijnse
Mattias Lundberg
Mia Liinason
Mia Phillipson
Petter Brodin
Philippe Tassin
Philippe Tassin
Pontus Nordenfelt
Pontus Nordenfelt
Rikard Landberg
Rikard Landberg
Robert Lagerström
Ronnie Berntsson
Sanja Bogojević
Sanna Koskiniemi
Sara Strandberg
Sebastian Westenhoff
Staffan I. Lindberg
Stefan Engblom
Steffi Burchardt
Tove Fall
Virginia Langum
Ylva Söderfeldt
Rapporter och inspel
2019

Sveriges unga akademis inspel till Forskningspropositionen 2020

Sveriges unga akademi har lämnat sitt inspel till regeringens forskningsproposition 2020. I inspelet presenterar akademin reformförslag inom nyckelområden – karriärvägar och rekrytering, forskningsfinansiering, akademisk frihet, internationalisering och mobilitet – där regeringen omgående b...

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Stiftelsen för Sveriges unga akademi, orgnr. 802477-9483 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser