Andreas Ryve, Marie Wiberg, Stefan Jonsson och Martin Högbom. Foto: Markus Marcetic
Med anledning av alarmerade resultat från PISA-undersökningen presenteras fyra forskningsbaserade utgångspunkter och tre förslag om skolan i Vetenskapsrådets tidning Curie den 19 maj. Det är hög tid att forskningsbasera utvecklingen av den svenska skolan uppmanar ledamöter ur Sveriges unga akademi.
Läs hela debattartikeln på Curie Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
De som i första hand berörs – elever, föräldrar och lärare – vill nog inte att skolan ska vara ett slagträ i den politiska debatten. Man vill inte se ytterligare ryckighet, kortsiktighet och förvanskade historieskrivningar som syftar till att skuldbelägga politiska motståndare, snarare än att bidra till ökad kunskap av den situation skolan befinner sig i. Ledamöterna i Sveriges unga akademi ser en stor möjlighet i dagens svåra läge: det är kanske äntligen dags att använda de forskningsresultat som faktiskt finns i skolfrågan. Utan att göra anspråk på att vara heltäckande presenteras de, som man anser vara de fyra viktigaste forskningsbaserade utgångspunkterna för att förbättra den svenska skolan.
Det finns i dag mycket små möjligheter för forskare att bidra till att forskningsbasera och därmed utveckla den svenska skolan, annat än genom lärarutbildningen, och det föreslås därför:
Att som Kungl. Vetenskapsakademien tidigare föreslagit (DN-debatt 5 januari Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.) erbjuda forskare vidareutbildning till lärare är ett bra förslag. Forskare på lärosäten har också ett viktigt ansvar i att utveckla lärarutbildningen. Författarna vill dock bidra på flera plan och anser att existerande kunskap i alldeles för liten utsträckning används i såväl strategiska beslut som operativa insatser. Att genom de tre ovan nämnda förslagen börja arbeta med de fyra forskningsbaserade utgångspunkterna är ett avgörande steg för att etablera en skola som bygger på vetenskaplig grund.
Andreas Ryve
Professor i matematikdidaktik, Mälardalens högskola
Marie Wiberg
Docent i statistik, Umeå universitet
Stefan Jonsson
Professor i företagsekonomi, Uppsala universitet
Martin Högbom
Professor i strukturbiokemi, Stockholms universitet
Ordförande i Sveriges unga akademi